#142 - Aku juga mahu

No! We care, aren't we?
Assalamualaikumwarahmatullah.
Astaghfirullahal'azim. Saat menulis ini teringat pulak pada zikir terapi HH. Entah mengapa hati ini rasa kosong. Astaghfirullah. Alhamdulillah, semalam dapat satu pengisian, yang amat, teramat menyentuh jiwa. Kita akan terluka jika memberi dan mengharapkan balasan, balasan daripada manusia, bila kita memberi dan Allah membalas, lebih dari cukup, bukan?

Kehidupan dunia jadi rencana harian. Urusan keduniaan mengalahkan jihad di Rohingya mahupun Gaza. Ibaratnya kehidupan akhirat jatuh ke tempat nombor dua. Na'uzubillah. Adessss, kenapa begitu? Imbangkan kedua-duanya, Imia!

Saya fikir dan lihat ramai yang meletakkan titik perubahan apabila bernikah. Bukan nak judge the book by its cover bak kata Kak Farha, tapi realitikan? Sudah mahu bernikah, baru pulun habiskan al-Quran atau time tu lah baru nak buka al-Quran, kan?
Kata dia:  Say and do it. Kata dan lakukan. Kerana apa yang dikata, ditulis menjadi hujah di Mahsyar nanti. Don't just move your mouth but move your heart, your body and your soul too. Alhamdulillah, thanks for reminding me. Again.
Saya sedikit terkejut apabila tertengok vidoe promo program, a Malaysian Indian girl said : "Islam? I have a lot of Muslim friends, but I don't really know what Islam is". Hearing this, make me a bit shocked. Kerana saya juga punya ramai kawan yang berlainan agama*saya juga dari SMK, and something came across my mind. Did they know anything about Islam? Did I ever tell them what Islam is? I did not able to nod my head, even a second.

Memang, ramai*especially Melayu yang mengejek dan menghina saya dan 3 orang sahabat saya yang bertudung labuh litup di SMK. Namun, mereka yang merupakan rakan sekelas saya yang non-Muslim, tidak ada sebarang tanda mereka mencerca kami, malah lebih menghormati dan suka berkawan dengan kami. But the question is I never told them about Islam, what Islam is and why Islam? Astaghfirullah. Mereka boleh berhujah di mahsyar nanti, di hadapan Allah, dan boleh meletakkan kesalahan ke atas kami. Saya lupa itu. Tanggungjawab itu. Astaghfirullah.
2:30 dan 51:56
Sambil perbaiki diri, sambil dekatkan diri dengan Allah, saya nak seru sikit walaupun tak berapa layak, let's spread the da'wah, help the ummah and at least we dome something than nothing as we know something is better than nothing. Akal, hati dan badan perlu bergerak seiring. InsyaAllah, let's make a move! Semoga Allah membantu saya dan kamu. Hanya dengan izinNya. Kerana hati Allah yang pegang.
P/s: Tangan memegang handset sambil memikirkan nama rakan lama : Genie, Mei Lin, Joycelin, Hui Yin, errr,,?


Comments