Terasing ?


As-Salam . Setelah lama tanpa entri baru . Ya , saya sedang sibuk . Sibuk berjalan-jalan di blog kawan-kawan . Suka baca entri yang penuh dengan isi . Walaupun ringkas , banyak maknanya . Idea dikutip dan dikupas dan hari ini saya ingin menulis mengenai terasing . Terasing ? Ya , Nabi Muhammad juga pernah bersabda ,
" Islam itu bermula asing , dan akan kembali asing seperti mulanya , maka beruntunglah orang-orang yang asing . " - Sahih Muslim .
Ghuroba' .. merekalah minoriti dalam masyarakat kini . Mahu saya huraikan disini maksud ghuroba' itu sendiri . Ghuroba' berasal dari perkataan Gharib yang membawa makna asing . Ya , asing dan terasing . Dalam riwayat Imam Thabrani dari Sahl r.a , Rasulullah SAW pernah ditanya , " Siapakah ghuroba' itu , wahai Rasulullah ? " . Baginda menjawab , " Iaitu orang-orang yang melakukan kebaikan ketika orang lain rosak . " Saya ingin tegaskan disini bahawa Gharib bukan 'Uzlah . Gharib bermaksud orang-orang yang terasing manakala 'Uzlah bermaksud mengasingkan diri . Gharib ni lebih kurang macam masyarakat yang menganggap dirinya terasing walaupun dia hidup di tengah masyarakat dan mungkin sebahagian daripadanya . 'Uzlah pula membawa pengertian kepada orang yang memisahkan diri daripada sekolompok manusia , bukanlah masyarakat yang menjauhinya , dia sendiri yang lari dari masyarakat . Cuba sahabat-sahabat fikir ,

Bukankah orang-orang yang memelihara aurat dengan sempurna itu asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang solat lima waktu di masjid atau berjemaah adalah asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang mengamalkan sunnah Nabi itu adalah asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang memelihara kehormatannya hari ini adalah asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang rajin membaca al-Quran pada hari ini itu asing ?
Bukankah orang-orang yang berpegang pada jalan dakwah dan tarbiahNya itu adalah asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang memelihara ikhtilat itu adalah asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang sentiasa pedulikan masalah umat itu hari ini adalah asing ?
Bukankah orang-orang yang bekerja untuk mengembalikan masyarakat kepada Islam itu asing hari ini ?
Bukankah orang-orang yang menyerahkan seluruh kehidupannya semata-mata untuk mencari mardhatillah itu asing hari ini ?

MasyaAllah . Hati saya rasa disiat-siat sewaktu menulis bait-bait pertanyaan sebentar tadi . Ya , saya juga mungkin tidak tergolong dalam komuniti ghuraba' itu sendiri . Menangis . Namun , saya sangat berharap saya adalah salah seorang daripadanya . Ya Allah , moga saya yang menulis ini lebih sedar , lebih yakin dengan kekuasaanMu ya Allah . Sahabat , permaidani merah tak akan terhampar sendiri di hadapan seorang daie . Seorang daie mencari dan menyebarkan . InsyaAllah yang benar itu benar dan yang batil itu batil . Ya Allah kurniakanlah kami petunjuk .
Tidakkah anda mahu tergolong dalam golongan ghuroba' ?

Comments