74:7
Sometimes, the hardest thing is to let something we think are good for us. | Dashboard | +Follow

Kenangan Lama


As-Salam .
Hari ini saya kembali menaip . Ya , semenjak jatuh cinta dengan Tumblr , Adobe Illustrator dan Artrage ni , masa diluangkan untuk mereka itu . Kata Jat ,
Tika diri berjauhan , hati kita saling mengikat , tidak perlu dikhuatir ukhwah terlerai , kerana selagi niat di hati hanya untuk mendapat keredhaan Ilahi , melalui ukhuwah yang Dia beri . InsyaAllah , ukhuwah akan kekal selamanya .
Ukhwah ? Ya , ramai tahu tapi buat-buat tak tahu . Tapi , hari ini bukannya nak cerita tentang ukhwah tapi berubah . Bukan senang nak berubah kan ? Everybody has their own turning point . Tak kisahlah semalam ke , minggu lepas ke ataupun empat tahun yang lalu . Tak ramai dalam dunia ni yang sejak lahir tak pernah buat sesuatu yang tidak ikut syariat . Ramai yang ada zaman gelap masing-masing . Cuma , ada yang mahu berkongsi zaman gelap masing-masing dan ada yang tidak . Saya ? Saya memilih untuk berkongsi sedikit sahaja dengan orang yang saya mungkin kenal . Blog ini ? Tidak mengapa , mungkin pembacanya tidak melebihi lima orang pun .

Farah cakap , ramai kawan-kawan yang nak lakukan turning point tu . Apa yang saya nak tekankan ialah turning point itu tak boleh dibuat dengan niat dan kata-kata . Jika sudah ada niat di hati , praktikkan segera . Sebab , jangan biar niat itu tinggal niat . Ya , teringat 'Ain dan saya , ketika kami mula memakai tudung labuh , dalam kelas KKQ menghampiri Ustazah Miza dan mengadu terhadap orang yang memandang pelik *ya , saya dari SMK  . Ustazah kata :
"Usah malu . Kita berada di jalan yang terbaik . Bukan ustazah nak kata yang pakai tudung itu tidak baik . Mereka juga baik . Namun kamu , kamu dan kamu telah pilih jalan yang terbaik . "
Setahu saya , ramai yang ingin lakukan turning point fikir nak buat di tempat yang khusus . Universiti , bila buat haji , umrah . Jangan ! Bukan jangan berubah , tapi bila dah ada niat , quickly make the turning point . Dalam masa yang sama dekatkan diri dengan Allah dan orang yang berilmu . Saya waktu mula-mula nak buat turning point , saya rasa macam tak bersedia sepenuhnya . Tanya diri , hebat sangat ke diri kita nak melawan hasutan syaitan ? *maaf terkasar bahasa . Tapi , jujur saya katakan , saya juga ada zaman gelap .

Jangan rasa rendah diri dan tak layak apabila berkawan dengan orang berilmu , tudung labuh . Sebab kita semua meniti jalan yang sama , mencari jejak redha Allah . Dan ingatlah sesuatu sahabat , mereka yang berilmu , tudung labuh tu juga pernah juga meniti jalan seperti kita . Dan mereka berubah kepada apa yang kita lihat sekarang . Jadi kenapa kita tidak membuat turning point secepatnya ? Saya sendiri banyak lagi kurangnya . Masih perlukan turning point apabila terlari dari landasannya .

 Bila kita lakukan turning point , jika ada suara sumbang yang mengata , sumbat telinga anda dengan kapas . Bukan kapas biasa ya . Kapas ajaib iaitu , zikrullah kerana dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang , bukan ? InsyaAllah , kesabaran akan meningkat dan komen-komen negatif akan berkurang . Tidak dinafikan memang banyak yang mengata dengan perubahan kita . Tapi sebenarnya kata-kata mereka adalah tarbiyah daripada Allah untuk menguatkan kita . Jadi saya akan membantu , menyokong awak dan awak dalam perjuangan melakukan turning point . Sebab nanti awak juga akan membantu , menyokong bila saya melakukan another turning point saya juga , insyaAllah .


Soalan daripada Anisa " Tak sedih ke tinggal kawan-kawan di sini ? " . Tipu la saya kata tidak . Tapi roda kehidupan . Setiap pertemuan pasti ada perpisahan . Cuma bezanya takrifan perpisahan dari perspektif saya , bukanlah terputus terus hubungan saya dengan mereka sebagai sahabat mereka . Kerana saya yakin , maksud ukhwah islamiyah .
Kata Imam Hasan al-Banna : Ukhwah Islamiyah adalah keterikatan hati dan jiwa satu sama lain dengan ikatan aqidah .
Jadi insyaAllah ukhwah Islamiyah yang kita jalin akan sentiasa mengikat kita walau jauh beribu batu . InsyaAllah saya cuba menjaga ikatan ini sebaiknya . Awak juga perlu menjaganya ya . Kita sama-sama menjaga ikatan ini . Moga kita terus bersahabat hingga ke syurga . InsyaAllah kita saling mengingatkan , kerana kita kan ingin melangkah bersama , menuju destinasi yang kekal selamanya . Wassalam .

4 comment (s) :

syazaXD said... Best Blogger Tips [Reply] Best Blogger Templates

saya sedang mengalami dilema ini :')

이 미아 룬 said... Best Blogger Tips [Reply] Best Blogger Templates

@syazaXD
Come on . Kak aimi pun tak perfect lagi . Tapi , insyaAllah , jgn tgok apa yg mnusia tgok . Tgok apa yg Allah tgok :D

syahirah's blog said... Best Blogger Tips [Reply] Best Blogger Templates

assalammualikum,, aimi insyallah ukhwah kta b'kekalan.. amin.. :)

이 미아 룬 said... Best Blogger Tips [Reply] Best Blogger Templates

@syahirah's blog
Aameen , rindu sama zaman kanak-kanak ribena :D

Post a Comment

comment me :)