Full vs Empty

 
As-Salam .
Terfikir sejenak when finishing up reading chapter 1 dalam Let’s Learn Our Islam portrayed by Adnan Oktar ataupun lebih terkenal dengan nama penanya , Harun Yahya . Allah Created All of Us . Lihat seperti tajuk yang sangat simple tapi pelbagai perkara telah dihuraikan . It seems that most people know Allah . We often hear someone said “ May Allah bless you “ , “ If Allah wills “ , “ InsyaAllah “ dan lain - lain . Setiap penggunaan perkataan menunjukkan kekuasaan Allah yang tersendiri . Contohnya seperti penggunaan perkataan InsyaAllah , Allah menegaskan dalam KalamNya dalam surah Al-Kahfi  ayat 23-24 .
Never say about anything , " I am doing that tomorrow , " without adding " If Allah wills ." Remember your Lord when you forget , and say , " Hopefully my Lord will guide me to something closer to right guidance than this ."
Namun , saya bukannya mahu menulis tentang perkataan itu , namun perkataan lain . Kisahnya apabila saat seorang rakan menegur rakannya yang mungkin berbuat maksiat , lalu kawannya menjawab , “ Kubur aku dan kau lain-lain . Kau di utara aku di selatan .” ataupun “ Mak ayah kita lain-lainlah . “ ataupun “ Kau siapa nak tegur aku ? “ Astaghfirullah . Sahabat , Quran menjawab ,
"Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariaatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus. " ( Surah al-Hajj : 67 )
Ataupun apabila diri mengeluh “ Aku hanya kuli , selalu disisihkan , selalu dimarahi , kerap dipermainkan , hanya orang kampung , gemuk , pendek , tidak berharta , dipandang rendah , dicaci ,, “ . Astaghfirullah . Sahabat , Quran menjawab ,
"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman . “ (Surah Ali Imran : 139)
Semua orang akan rasa macam saya , mungkin . Hati kata nak istiqamah tapi masih tak buat . Hati kata nak qiam tapi bila dah terbangun , tidur semula . Hati kata nak solat sunat rawatib , tapi anggota badan tak terbuat . Mudah sangat membuat dosa dan maksiat . Bagaimana ya ? Terkesima saya apabila saya mengutarakan soalan tersebut kepada Jat . Terkesima saya apabila membaca jawapan Jat yang sangat menyentap hati , saya sangat bersyukur hati saya tersentap , bermakna saya ada kesedaran . Alhamdulillah . Terima kasih Jat . Terima kasih sahabat ! 
Apa yang full vs empty ? Pointnya ialah Allah dah bagi full time kepada kita untuk beramal ibadat namun kenapa kita masih empty ? Kenapa masih berkira-kira ? Mahukah kamu Allah mengira setiap nafas kamu dan Allah meminta kita membayarnya ? Mahukah kamu Allah meminta kita membayar sewa hidup di dunia ini ? Of course , no ! Siapa yang mahu , bukan ? Lihat , betapa pemurahnya Allah . Tak ada pula meminta bayar itu ini . Agaknya apabila pahala itu digantikan dengan duit , tidak ada agaknya orang jahat , penyangak di dunia ini . Allah bagi full pahala itu , tak ada kurang kalau kita buat kebaikan . 

Tapi , apa yang kita pertontonkan di hadapan Allah ? Empty . Kenapa ? Yalah , apabila kita menjawab lepas tolong kawan ,“ Eh , kau boleh buat sendiri ke ? Wehh , penat aku , kenapa kau tak bagitau . Aku bukannya nak sangat tolong kau ni ! “
Takpun apabila banyak sangat pinggan yang kena dibasuh tapi hati kata  ‘nanti-nanti adalah orang yang masuk dapur basuh ‘ .Tiba-tiba datang dapur AGAIN , “ Ehh , mana pinggan tadi , laa , kau basuh ke ? Baru nak … “
Tak ke kosong , ille , molla , meyyo , empty ? Moga dengan sedikit kesedaran kita , pahala kita tak berkurang lagi . Wallahualam .
p/s : Entry ini banyak sangat tanda tanya kan ? Tak perlu jawab . Ambil ibrah . Saya yang menulis ini lebih banyak dosanya . Kisah-kisah di atas tiada kena mengena  dengan sesiapa .










Comments